Мобільний зв’язок та Інтернет в Україні – під загрозою: оператори назвали сценарії

В Україні можуть виникнути проблеми з мобільним зв’язком.

Під час відключень електроенергії користувачі мобільного зв’язку та Інтернету вже відчули погіршення якості та відсутність цих послуг. На сторінках у соцмережах усіх без винятку великих мобільних операторів абоненти залишили скарги, в яких розповіли про те, що вже через декілька хвилин після відключення світла значно погіршується якість мобільного зв’язку та Інтернету або ці послуги взагалі стають недоступними.

Наприклад, на сторінці оператора “Київстар” з’явилися коментарі, де дописувачі скаржаться на якість послуг.

Після вимкнення електропостачання найближча базова станція знеструмлена, і телефон переходить у режим роумінгу. Тобто вашого мобільного оператора замінює інший, але надає послуги не 4G, a 2G. Або ваш оператор зменшує потужність, сидячи на батареях”, – скаржиться одна з дописувачок на ім’я Дар’я.

На сторінці мобільного оператора Vodafone один з дописувачів дорікнув, що послуги, на його думку, надаються не на належному рівні.

“Чому ваша мережа ледве тягне навіть дзвінки та смс, щойно в районі гасне світло і одразу зникає мобільний інтернет”, – написав дописувач.

Аналогічні дописи з’явилися і на сторінках інших операторів. Абоненти загалом скаржаться на непідготовленість операторів до відключень світла і низьку якість мобільного зв’язку та Інтернету під час блекаутів.

Обговорюють ситуацію не лише на сторінках операторів, але й загалом у соцмережах.

“Під час відключення світла через хвилин 10 припиняє працювати мобільний Інтернет від Vodafone, Lifecell вимикається теж”, – пише киянка, яка користується послугами декількох операторів.

Представники мобільних операторів не виключають наявність проблем і розповіли про можливі сценарії надання послуг зв’язку.

“Відключення електроенергії безпосередньо впливає на роботу телеком-мереж. Київстар використовує всі технічні можливості, щоб максимально забезпечувати потреби абонентів у послугах навіть під час блекаутів. Зокрема, починаючи від 2022 року, Київстар здійснює заходи з модернізації джерел автономного живлення та встановлює на базових станціях нові акумулятори, які можуть працювати до 6 годин без підзаряджання”, – повідомила речниця мобільного оператора “Київстар” Ірина Леліченко.

Вона додає: “Наразі встановлено 113 тисяч таких акумуляторів. Додатково триває робота щодо забезпечення живленням від генераторів критично важливих об`єктів, визначених РНБО. Всього генераторів у компанії вже 2,3 тисячі – це майже вчетверо більше, ніж до 2022 року”.

За даними “Київстару”, для роботи генераторів за час повномасштабного вторгнення компанія вже використала понад 1 мільярд літрів дизпалива та близько пів мільярда літрів бензину.

«Для того, щоб під час блекаутів були доступні послуги фіксованого інтернету, Київстар обладнав будинкові комутатори джерелами безперебійного живлення. Такі системи наразі встановлені в 90 тисячах багатоквартирних будинків в Україні, де проживає понад 60% наших користувачів “Домашнього Інтернету”, – кажуть в компанії мобільного оператора.

Резюмуючи, зв’язківці додають: “Київстар продовжує підготовку до зими 2024-2025 року і здійснює додаткові закупівлі акумуляторів та збільшує кількість генераторів. Для забезпечення енергонезалежності мережі за останні два роки компанія витратила понад 1 млрд грн. Компанія готова до блекаутів, однак у разі, якщо відключення електроенергії будуть масштабними й довготривалими, буде змушена встановлювати пріоритети в забезпеченні базових станцій автономним живленням, оскільки через технічні обмеження 100% забезпечення базових станцій генераторами є неможливим”. У “Київстарі” зауважують, що сподіваються як на ощадливе ставлення громадян до користування електроенергією, так і на зважений підхід з боку місцевих адміністрацій до забезпечення послуг зв`язку в разі запровадження графіків відключень.

Яким буде зв`язок від Vodafone

Представники цього мобільного оператора також не виключають складнощів через перебої з електроенергією. Vodafone вживає всіх можливих заходів, щоб забезпечити безперебійну роботу мережі та стабільне надання послуг зв’язку.

“Інвестиції Vodafone у мережу, порівнюючи з торішніми, збільшилися на 40%. За минулі два роки безпосередньо в енергонезалежність компанія інвестувала близько 160 млн грн. Зважаючи на посилену активність з підготовки мережі та якщо така сама ситуація в енергетиці повториться (віялові відключення до 4 годин з перервами в 6 годин), маємо лишатися в межах 85-90% середньодобової доступності мережі”, – каже Вікторія Павловська.

За даними цього мобільного оператора, сьогодні рівень доступності мережі в порівнянні з 2022 роком вдалося значно підвищити.

Водночас, за даними Vodafone, компанія майже вчетверо збільшила кількість базових станцій, які будуть працювати на дизельних генераторах.

“Очевидно, що забезпечити всі майданчики ДГУ неможливо – в Сумській області їх сотні. Навіть за умови наявності достатньої кількості генераторів жоден оператор не зможе власними силами одночасно доставити ДГУ до кожного майданчика і вчасно заправляти. Крім того, багато об’єктів зв’язку розташовані на дахах, куди доставити і встановити генератор неможливо”, – констатують факт у Vodafone.

Крім цього, в компанії Vodafone додають таке: “Компанія відкрита до подальшої співпраці – якщо у вас є дизель-генераторна установка потужністю від 2 до 5 кВт, потужностями якої ви готові поділитися, щоб забезпечити зв’язок для свого підприємства та інших абонентів у радіусі дії базової станції, компанія буде вдячна за повідомлення про це на адресу [email protected] – експерти Vodafone будуть раді обговорити деталі можливої співпраці. Робота мобільної мережі суттєво залежить також від збільшення навантаження, яке спостерігається кожного разу під час відключень, адже абоненти часто переходять з відключеного Wi-Fi на мобільний інтернет”.

“З відключенням світла мешканці масово переходять з домашнього Інтернету на мобільний. Мережа зазнає лавиноподібного зростання навантаження, що призводить як до зниження швидкості в кожного споживача, так і до швидшого розрядження акумуляторних батарей базової станції з їхнім подальшим відключенням. Досвідом перевірено – навіть якщо 80% базових станцій в ефірі, під час відключення електроенергії ці базові вже стають перевантаженими. І абоненти відчувають це як погіршення звичної якості зв’язку, адже продовжувати, приміром, дивитися відео – так, як усі звикли – не виходить”.

Як покращити якість Інтернету самотужки

На це запитання у Vodafone відповідають так: “Отже, ми радимо перевірити, чи ваш фіксований інтернет-провайдер надає фіксований доступ до Інтернету навіть під час відключень світла. Vodafone надає доступ до фіксованого Інтернету Vodafone Gigabit Net за технологією GPON. Такі мережі в компанії повністю забезпечені акумуляторними батареями, які можуть тримати живлення до 24 годин. Для забезпечення безперебійної роботи інтернет-сервісів до 72 годин і більше є готові сценарії підключення генераторів. Користувачам лишається тільки потурбуватися про павербанки для свого роутера та користувацького пристрою”.

Також у Vodafone зазначають, що компанія зі свого боку робить усе можливе, щоб і мобільний зв’язок продовжував працювати під час відключень електроенергії якомога довше.

“Клієнти також можуть допомогти покращити ситуацію під час знеструмлень, помірковано користуючись мобільним Інтернетом. Приміром, варто вимикати автозавантаження медіа в месенджерах, не використовувати відео-гостинги, як-от YouTube, Netflix. До речі, підписка YouTube дозволяє завантажити потрібне відео заздалегідь і переглядати його пізніше в офлайн режимі. Також варто утриматися від користування сервісами з важким контентом, які генерують збільшений трафік, як-от ТіkTok. Відповідальне користування може врятувати чиєсь життя. Можливо, якщо ви відмовитеся від перегляду тіктоків під час блекауту, ваші сусіди зможуть викликати швидку в разі критичної ситуації. Якщо перегляд критично необхідний, варто встановити нижчу якість відео”, – радять у мобільного оператора.

А ще додають: “2022 року оператори в рекордні терміни в умовах війни реалізували можливість користуватися національним роумінгом. Це без додаткової оплати дозволяє залишатися на зв’язку, коли мережа вашого оператора в певному місці в певний час не працює. Щоб скористатися цією послугою, потрібно увімкнути в налаштуваннях телефона автоматичний вибір мережі. Є нюанс – у національному роумінгу не працює 4G, щоб не перевантажувати активну мережу, до якої додаються ще й абоненти інших операторів. Тому за першої можливості пробуйте підключитися до “рідної” мережі. Для цього треба знов увімкнути автоматичний вибір мережі або спробувати підключитися до своєї мережі в ручному режимі”.

ТСН.ua звернувся по коментар також до пресцентру мобільного оператора Lifecell, щоб дізнатися про те, як можуть убезпечитися від складнощів абоненти цієї компанії. Станом на 18 травня ще не отримали відповіді.

Share this post

scroll to top