“Куди не кинеш оком стомленим — довкола одна реклама”, — перефразовує відому фразу Леся Подерв’янського дрогобичанин Олег Скорик, який мешкає на вулиці Бориславській — якраз навпроти кільця, де нещодавно встановили нову порцію білбордів.
“Спершу ми думали, що комунальники вирішили навести лад з клумбою — квіти посадити, якісь кущі. Щороку там влаштовують якісь активності, квіти висаджують, потім їх поливають. І кошти на це витрачають. А вже згодом ми зрозуміли, що ні. Квітів не буде, а будуть три білборди на перехресті. Мені, як водію, така ідея не дуже подобається. Водії будуть відволікатися при перетині перехрестя. А про естетичне значення цих білбордів й говорити нема чого…”, — каже Олег Скорик.
Буквально за кілька днів чи не на всіх ключових перехрестях у Дрогобичі, наче гриби після дощу, повиростали рекламні щити або білборди.
“Зовсім недавно приїхав з Польщі. Там якраз намагаються боротись із засиллям реклами у містах. Концепція така: залишати все це при в’їзді та виїзді з міста, і то лише в обмеженій кількості. А ось у Кракові, наприклад, у центральній частині міста, правила встановлення зовнішньої реклами надзвичайно суворі. Білбордів просто немає. А у нас — все що захочеш”, — коментує Олег Скорик.
Реакція дрогобичан у соцмережах була такою, як і в Олега.
Писали різне, але найчастішою реакцією було обурення та нерозуміння: навіщо у Дрогобичі, який і так перенасичений зовнішньою рекламою, надавати дозволи на встановлення чергової порції білбордів. У місті їх і так багато.
На сайті міської ради ми знайшли рішення виконавчого комітету, відповідно до якого було надано дозвіл для розміщення рекламних щитів.
Рішення виконком прийняв ще у грудні 2018 року.
Посилання на документ: РІШЕННЯ ВИКОНКОМУ
Підприємцю Концу Володимиру Ярославовичу міська рада Дрогобича дозволила встановити 18 білбордів (!) на всіх ключових міських перехрестях.
Члени виконкому погодили встановлення рекламних носіїв аж на п’ять років (!).
Де будуть встановлені рекламні носії, відповідно до рішення виконкому?
– на дорожньому кільці перехрестя вул. В.Великого – вул. Винниченка, розміром 6,0 м х 3,0 м., у кількості 3 одиниці;
– на дорожньому кільці перехрестя вул. Вокзальна – вул. М.Грушевського, розміром 6,0 м. х 3,0 м., у кількості 3 одиниці;
–на дорожньому кільці перехрестя вул. Війтівська Гора – вул. Козловського, розміром 6,0 м. х 3,0 м., у кількості 3 одиниці;
– на дорожньому кільці перехрестя вул. П.Сагайдачного – вул. В.Чорновола – вул. В.Великого – вул. 22 Січня, розміром 6,0 м. х 3,0 м., у кількості 3 одиниці;
– на дорожньому кільці перехрестя вул. В.Великого – вул. Вокзальна – вул. Гайдамацька, розміром 6,0 м. х 3,0 м., у кількості 3 одиниці;
– на дорожньому кільці перехрестя вул. Д.Галицького – вул. Бориславська – вул. Музична, розміром 6,0 х 3,0 м., у кількості 3 одиниці.
Що буде мати місто з встановлення цих білбордів?
Ми звернулися у міську раду із запитом. Відповідь така: з підприємцем було укладено відповідний договір про сплату за користування місцями під розміщення рекламоносіїв, відповідно до рішення сесії від 02.0302017 року № 637, в якому прописано порядок визначення розміру плати за тимчасове користування для розташування рекламних конструкцій. Яка вартість договору і скільки коштів буде отримувати місто — цього у відповіді на запит не зазначалося, тому ми підготували новий інформаційний запит та надіслали у міську раду.
То що відбулося?
Рішення, яке легітимізує встановлення 18-ти білбордів у дуже привабливих для потенційних клієнтів місцях, це справжній “квиток щастя”. Не кожна дрогобицька фірма чи підприємці, які займаються зовнішньою рекламою, можуть похвалитися такою кількістю білбордів у таких прохідних та проїзних місцях.
Хочеться вірити, що такі рішення приймалися не з “благословення”, не через участь у розподілі доходу, чи через різного роду “сприяння”, а через відкритість Дрогобича до підприємництва.
З іншого боку, встановлені на перехрестях білборди, відволікатимуть водіїв при проїзді перехресть. А ще – зменшують естетичну і туристичну привабливість міста, руйнують його унікальний історичний вигляд та збільшують візуальне навантаження на дрогобичан.
***
І це в той час, як у Львові ще з 2018 року ведеться боротьба з перенасиченість міського простору рекламою. Міська рада там ухвалює рішення зовсім іншого світоглядного підходу, навпаки, намагаючись зменшити кількість рекламних носіїв у місті. Пояснюють «необхідністю розв’язання питання перенасиченості міського простору зовнішньою рекламою». Зокрема, останнім часом у Львові демонтували білборди в радіусі 50 м від перетину вулиць на восьми найбільших перехрестях міста.
Можливо, дрогобицьким чиновникам вартувало б набратися досвіду у львівських колег, а не перетворювати Дрогобич на місто, що схоже на рекламний журнал?!
А тим часом дрогобичани вже готують петицію, якою вимагатимуть демонтувати вже встановлені білборди на міських перехрестях.
Дрогобичани, ви б підтримали таку петицію?
***
Додамо: в Україні вже декілька років не можуть прийняти закон “Про зовнішню рекламу” №2702-д, відповідно до положень якого зовнішня реклама має бути лише українською мовою, вона не має створювати небезпеку дорожнього руху, а мінімальна можлива відстань між білбордами буде законодавчо обмежена.
Цим законом має бути заборонено багато видів реклами, яка сьогодні процвітає в українських містах. Зокрема, незаконно буде розміщувати рекламу поруч із залізничними переїздами, на опорах дорожніх знаків та світлофорів, на пішохідних та велосипедних доріжках, на пам’ятках архітектури та перехрестях.
Олег Дьорка