Що таке е-каталог?
Електронний каталог – це впорядкована система актуальних пропозицій ринку, проведення операцій через яку,проводиться на електронній платформі та адмініструється централізованою закупівельною організацією. Замовник має змогу обирати постачальника серед економічно вигідних та конкурентно спроможних пропозицій, що має позитивний вплив та оздоровлює екосистему державного закупівельного процесу локально та загалом.
Прозорий E-katalog, або екаталог, тут впроваджується через систему державного інтернет-магазину Прозорро-Маркету та підримується через існуючі ЦЗО – ДУ «Професійні закупівлі» та профільне ДП «Медичні закупівлі України».
Міжнародна практика застосування
Через зручність та простоту використання, такі країни, як Кіпр, Італія, Австрія та Сполучені штати, давно провадять практику, коли освоєння державних коштів відбувається через надійний та зрозумілий формат інтернет-магазину, зі спрощеною та прозорою звітністю. Яскравим та успішним прикладом є Amazon. Своїми першими позиціями вона завдячує саме зручності та потужності функціоналу системи.
Процес пошуку, вибору та купівлі необхідних лотів є дуже простим. Тому, логічно, що державний економічний механізм має адаптуватися до тенденцій ринку у пошуку більш ефективних рішень.
Працюючи у тому самому напрямку, в українській системі ЕСЗ було створено профільне крило прозоро-Маркет. Через майданчик, що має акредитований доступ, державні замовники та постачальники можуть ефективно провадити свою діяльність.
За основу були взяті принципи, що регулюють той таки Amazon.Кваліфіковані консультації з найбільшими онлайн сервісами, наприклад Hotline, допомагають оновлювати увесь сервіс Prozorro. На прикладі колег, будуються алгоритми взаємодії з постачальниками для створення конкурентної та динамічної цінової політики ринку. Як і в будь-якому масштабному проекті, зібрана інформація та розуміння внутрішніх процесів активно використовуються для побудови самої структури каталогу, його вигляду та пошукового сервісу. Зворотній зв’язок від користувачів після робочої практики, дозволяє виправити баги системи, а також створити запит щодо необхідних законодавчих змін.
Державні закупівлі через інтернет-магазин
Екаталоги призначені для проведення допорогових закупівель об’ємом до 200 тис. грн. У минулому, державний замовник закуповував для своїх регулярних потреб усі товари напряму. Через це, такі дрібні договори публікувалися лише у форматі звіту, що мало негативний вплив на конкуренцію на ринку.
В цих умовах, корупційна складова, як пліснява, поширювалася з кожною проведеною операцією. Переведіть це у масову практику до масштабу країни і ми отримаємо діряві, як сито, кишені українських платників податків.
Виведення з тіні такого великого об’єму ринку, шляхом зобов’язання проведення закупівель цього рангу через прозорі механізми платформи, вже допомагає ефективному та здоровому освоєнню бюджетів.
Екаталог та його адміністрування
Центральна закупівельна організація регулює «життєдіяльність» Прозоро Маркету, застостосовуючи для проведення закупівельного процесу рамкові угоди. Адміністрування полягає у наступному:
– визначення номенклатури товарів, що пропонують постачальники, та їх структуризація.
– створення профілів постачальників.
– кваліфікація постачальників та регуляція їх пропозицій на відповідність системі екаталогу.
Використання такого формату закупівель для замовника має плюси, які, по-перше, спрощують процес відбору постачальників та перекладають відповідальність за вибір на ЦЗО – перевірка документів та аналіз репутації проводиться централізованими працівниками у системному порядку. Тобто, замовник переглядаючи пропозиції вже співпрацює з перевіреним підприємством (або ФОПом). По-друге, вияв творчого потенціалу локального замовника та його корупційне шахраювання виключено самою системою.
Оскільки, політика ЦЗО в першу чергу захищає інтереси держави, а через систематичний підхід до відбору продавця, виключена його можлива дискредитація на місцях.
Це означає, що постачальник захищений єдиними кваліфікаційними критеріями, а держава у свою чергу безпечно отримує товар на стандартизованих вимогах.
Для всіх
Для замовника
Застосовуючи екаталог, замовник вирішує одну з головних своїх проблем – це швидка покупка товарів регулярного вжитку. Проведення тендерної закупівлі передбачає багатоетапний гостросюжетний «серіал» – від оголошення про намір проведення тендеру та аукціону, до відбору, кваліфікації та підписання договору постачання. Це дуже ємкий за часом, документообігом та людино-годинами процес. Користуючись послугами ЦЗО та обираючи у практику електронний каталог, замовник спрощує собі життя не просто ефективно, але і в рамках закону.
Вибір товару займає часу не більше, ніж перегляд товарів у звичному інтернет-магазині.
Щоб поставити товар, постачальник має буфер часу до 7 днів.
Сплатити можна після отримання, протягом двох тижнів, що передбачені законом. Автоматичний звіт після завершення закупівлі, який фоновою чорнеткою формується протягом усіх етапів покупки, є дуже доцільною новацією для штату замовника.
Для постачальника
Чим корисною стане участь в електроннгому каталозі у якості постачальника? Це великий та стабільний ринок збуту для відповідального продавця.
Відсутність постійних кваліфікацій з кожною закупівлею спрощує життя не тільки замовнику, але і самому ринку. Єдиноразова подача документів до ЦЗО для кваліфікації у якості благонадійного постачальника, у певному сенсі, гарантує спокійне ведення бізнесу. Товар, доступний для закупівлі, розміщується в екаталог безкоштовно і лише після завершення покупки, сплачується комісія у розмірі 5% від суми.
Оцифрування як підвищення прозорості та довіри
Складно переоцінити важливість таких нововведень щодо електронного каталогу. Збільшення конкуренції на ринку надасть стабільного розвитку обом сторонам процесу. Підвищення ефективності освоєння державних грошей стає надійним фундаментом на шляху до розбудови економіки країни. Акценти на прозорості та законності з кожними наступним впровадженим проектом підвищують довіру громадян.
У своєму інтерв’юміністр цифрової трансормації Михайло Федоров, наприклад,наголошує на тому, що оцифрування та оптимізація спілкування між державою та громадянами є необхідною складовою розвитку та довіри. На досвіді роботи додатку Дія, який працює лише рік, міністр підкреслює надійність таких цифрових інтеграцій. Сам додаток не зберігає персональні дані, він лише відображає те, що знаходиться у державних реєстрах (з 28:12хв. відео). Україна посіла 17 місце у світі (18:15хв) та перше місце у Європі за відкритими даними.
До слова, Дрогобич наразі займає друге місце у рейтингу прозорості міст України у дослідженні Transparentcities, одразу за Львовом.
Стежте за новинами на Telegram-каналі: https://t.me/Vartonews