“Покращення” від зеленої влади. Місцеві бюджети втратять 147 млрд гривень

 

Проєкт Державного бюджету на 2020 рік передбачає втрати місцевих бюджетів на загальну суму 147,3 млрд гривень. Про це йдеться у аналітичній довідці Асоціації міст України, яка порахувала втрати місцевих бюджетів у випадку прийняття Бюджету-2020 від уряду Олексія Гончарука.

Зокрема, прямі втрати місцевих бюджетів від зменшення державної підтримки, скорочення джерел доходів становитимуть 13,1 млрд грн; незабезпечення делегованих повноважень (освіта та охорона здоров’я) – 78,6 млрд грн; втрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади – 55,6 млрд грн.

Проєктом “зеленого” Державного бюджету на 2020 рік передбачається:

  1. Припинити зарахування частини (13,44%) акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального до бюджетів місцевого самоврядування у зв’язку із зарахуванням цих надходжень до дорожнього фонду. Потенційні втрати місцевих бюджетів 7,7 млрд грн (планові надходження у 2019 році). Тобто, ера коли акциз залишався на місцях – завершується, мабуть, як і ера “бідності”.
  2. Не проводити індексацію нормативної грошової оцінки землі. Потенційні втрати місцевих бюджетів – 2,2 млрд грн. (планові надходження у 2019 році від плати за землю 30,1 млрд грн).
  3. Не спрямовувати весь обсяг надходжень від збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження на відповідні заходи (надходження від збору 0,4 млрд грн, а субвенція місцевим бюджетам на відповідні заходи – 0,1 млрд. грн). Втрати місцевих бюджетів становитимуть 0,3 млрд грн.
  4. Субвенція на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад в розмірі в тому ж що і у 2019 році – 2,1 млрд грн. Субвенція не враховує зростання кількості об’єднаних громад та становитиме 467 грн на 1 сільського жителя. Потенційні недонадходження місцевих бюджетів – 2,9 млрд грн.
  5. Розмір освітньої субвенції на рівні 77,5 млрд грн, що на 8,3 млрд грн більше ніж у 2019 році. Таке збільшення обсягу враховує лише зростання розміру мінімальної заробітної плати на 12 %. Однак розмір освітньої субвенції з врахуванням підвищення заробітної плати педагогічним працівникам, реального контингенту учнів має складати не менше 105 млрд грн. Потенційні додаткові видатки з місцевих бюджетів 27,5 млрд грн.
  6. Фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення в розмірі 72,1 млрд грн. Однак, потреба на виконання цієї програми становить 110 млрд грн. Отже, додаткова потреба для фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення складає 39 млрд грн.
  7. Додаткова дотація з державного бюджету на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я в розмірі 7,9 млрд. грн. Потреба на такі цілі становить не менше 20 млрд грн. Додаткові видатки місцевих бюджетів – 12,1 млрд грн. 

У проєкті Державного бюджету 2020 року відсутня компенсація місцевим бюджетам на:

– підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти, тренерам-викладачам дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Додаткові видатки з місцевих бюджетів складуть 14,6 млрд грн;

– оплату гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв’язку. Потенційні додаткові видатки з місцевих бюджетів – 6 млрд грн;

– сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій по рішеннях суду, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії. Потенційні додаткові видатки місцевих бюджетів – 7 млрд грн.

– різницю між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, бюджетним установам і організаціям та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування. Потенційні додаткові видатки місцевих бюджетів – 19 млрд грн.

У проєкті Державного бюджету 2020 року не списується заборгованість місцевих бюджетів перед державним бюджетом за середньостроковими позиками, які надавались виключно на виконання делегованих державою повноважень. Потенційні втрати місцевих бюджетів – 9 млрд грн.

Якщо цей бюджет приймуть, то місцеве самоврядування вперше за останні роки зіткнеться з реальною відсутністю фінансових ресурсів на виконання власних та делегованих повноважень, що гарантовано призведе до зменшення обсягу та зниження якості соціальних та комунальних послуг населенню, скорочення видатків на оновлення інфраструктури та розвиткові проекти. В розрізі реформи децентралізації – послаблення фінансової незалежності новостворених ОТГ – це підрив та відкат реформи.

***

У Верховній Раді України група народних депутатів зареєструвала розроблений Асоціацією міст України проект Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зарахування частини акцизного податку з виробленого в Україні пального та частини акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального до місцевих бюджетів у 2020 році)» (№2231).

Цей законопроект передбачає, що частина акцизного податку з пального буде зараховуватися до місцевих бюджетів у 2020 році.

Якщо цей законопроект не приймуть, за підрахунками АМУ, з 2020 року громади щорічно будуть втрачати від 7,7 млрд грн, що значно їх послабить. Проте, враховуючи категоричне небачання зеленої влади прислуховуватися до зауважень, навряд чи вдасться змінити ситуацію і самоврядуванню доведеться жити вже в нових умовах.

Ось таке покращення від влади “реформаторів”.

Нагадаємо, 18 жовтня Верховна Рада проголосувала в першому читанні за проєкт Держбюджету на 2020 рік. Третього рлистопада Кабінет міністрів під час засідання затвердив проєкт державного бюджету на 2020 рік до другого читання.

 

Олег Дьорка

 

 

 

 

Share this post

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

scroll to top